Projekt Mjerim, računam, istražujem – darovitost pokazujem! je STEM projekt namijenjen darovitim i potencijalno darovitim učenicima s ciljem istraživanja i primjene mjerenja kroz praktične zadatke, radionice i terenske aktivnosti. Kroz niz izazovnih i kreativnih zadataka učenici su razvijali svoje matematičke vještine procjene, mjerenja i statističke obrade podataka. Aktivnosti u projektu poticale su logičko razmišljanje, rješavanje problema i praktičnu primjenu matematičkih znanja u drugim granama znanosti i svakodnevnom životu naglašavajući važnost preciznosti i analitičkog pristupa. U sklopu projekta provedeno je pet radionica koje povezuju mjerenje i statističku obradu podataka sa fizikom, biologijom, glazbenom kulturom, tjelesno – zdravstvenom kulturom i informatikom te dvije terenske nastave u kojima bi učenici mogli primijeniti svoja znanja u stvarnim životnim situacijama. Na tim radionicama i terenskim nastavama su sudjelovali daroviti i potencijalno daroviti učenici naše škole od 5. do 7. razreda, a ostvarili smo i suradnju sa Osnovnom školom Josipa Kozarca Slatina koja nam je bila partner na projektu.

Prva radionica – Tjelesna statistika – mjerimo i analiziramo pokrete

Voditelj radionice: učitelj tjelesno – zdravstvene kulture

Opis radionice: Radionica je podijeljena na nekoliko sportskih stanica gdje će dio učenika obavljati različite tjelesne aktivnosti, a dio učenika zadužen za prikupljanje rezultata će mjeriti i zapisivati rezultate o vremena, udaljenosti, brzine i otkucaja srca. Nakon toga su učenici analizirali rezultate, računali prosječnu duljinu koraka, prosječnu kadencu te obraditi ostale podatke. Dobivene rezultate demonstrirali su na satovima Tjelesno – zdravstvene kulture.

Druga radionica – Zvuk u brojkama – Mjerimo ritam i zvuk udaraljki
Voditeljica radionice: učiteljica glazbene kulture
Opis radionice: Učenici su mjerili frekvenciju i visinu tona, glasnoću, trajanje zvuka koju proizvode različite udaraljke. Također, mjerili su promjer, visinu i debljinu udaraljki te istražili kako ti faktori utječu na zvuk koji instrument proizvodi. Nakon što su prikupili podatke, učenici koristeći statistička znanja analizirali podatke o prosječnoj glasnoći, frekvenciji i trajanju zvuka za različite udaraljke.

Treća radionica – Lego kockice – priprema, pozor, kreni!
Voditeljice radionice: učiteljica informatike i matematike
Cilj i opis radionice: Učenici su u ovoj radionici uz pomoć Lego SPIKE Education Seta izrađivali modele koji demonstriraju omjere i proporcionalne veličine te su koristili senzore za prikupljanje podataka koje su zatim analizirali i prikazivali grafički.

Četvrta radionica – Mladi fizičari na dijelu – istražujemo svijet mjerenjem!

Voditeljica radionice: učiteljica matematike i fizike

Učenici šestog razreda postali su na sat i pol mali istraživači, upoznavali fizikalne veličine i isprobavali različite mjerne instrumente.

Kroz pet radnih stanica, učenici su se okušali u mjerenju duljine, mase, vremena, volumena i temperature, koristeći stvarne mjerne alate poput metra, kuhinjske vage, menzure, termometra i štoperice. Svaka je grupa rotirala kroz sve stanice, bilježila rezultate, uspoređivala podatke i zaključivala – baš kao pravi znanstvenici.

Posebno zanimljivi bili su trenuci kada su učenici pokušali procijeniti mase i duljine predmeta prije samog mjerenja te zatim uspoređivali svoje pretpostavke s točnim rezultatima. Osim učenja, bilo je mnogo smijeha i zabave, pogotovo pri mjerenju vremena za čučnjeve i tišinu bez gledanja u sat.

Radionica je završila i nagradom za pobjedničku ekipu (vreća puna slatkiša) ali i razgovorom o tome kako fizika i mjerenje svakodnevno utječu na naš život – od kuhanja i sporta, do zdravlja i gradnje.

Ovakve aktivnosti ne samo da potiču znatiželju i praktične vještine, već pomažu učenicima razumjeti da je fizika svuda oko nas, samo je trebamo znati mjeriti i razumjeti.

Peta radionica – Moj stan iz snova (suradnja s OŠ Josipa Kozarca Slatina)

„Proporcije u prirodi“, a zadatak je bio matematički i kreativno izazovan: osmisliti tlocrt vlastitog stana iz snova u mjerilu 1:100. Učenici su primijenili znanje iz matematike za izradu tlocrta u stvarnom mjerilu, izračun ukupne cijene izgradnje stana, određivanje dodatnih troškova, poput uređenja terase, usporedbu troškova s prirodnim varijantama – primjerice, koliko bi koštala drvena kućica u šumi ili stan u obliku pčelinjeg saća, ako vrijedi sličan matematički omjer. Zadaci su prošireni kreativnim idejama – učenici su stanove usporedili s elementima iz prirode, poput kućice za ptice, šumskog bungalova ili čak pčelinjaka kao tlocrta stana, pokazujući time koliko daleko proporcije mogu ići kad se znanje poveže s maštom. Radovi su izrađeni digitalno ili rukom, prezentirani u učionici i izloženi na školskom panou. Učenici su ovim zadatkom ne samo usavršili matematičke vještine već i pokazali kako matematika može biti sredstvo za stvaranje nečeg vrlo osobnog i povezanog s prirodom.

Terenska nastava – Park šuma Jankovac

Voditeljice: učiteljica prirode i učiteljica matematike

Cilj ove terenske nastave je posjetom Parku prirode Papuk povezati teorijska
znanja iz matematike i ostalih prirodnih grana s praktičnom primjenom u stvarnim uvjetima koristeći BOSON Science Kit te razvijati vještine mjerenja i statističke analize u prirodnom okruženju. Na terensku nastavu je išlo 9 učenika.

Terenska nastava – Tehnički muzej Zagreb i posjet Escapeart-u
Voditeljice: učiteljice matematike
Opis terenske nastave: Cilj ove terenske nastave bio je spojiti povijesni razvoj tehnologije sa najmodernijim tehnološkim dostignućima, upoznati učenike sa naprednim mjeriteljskim i statističkim metodama koje se koriste u razvoju vrhunskih električnih vozila. Učenici će nakon posjeta moći napraviti usporednu analizu tehnologije kroz povijest prikupljajući podatke o
starim prijevoznim sredstvima prikazanima u Tehničkom muzeju i najnovijim električnim automobilima. Nakon Tehničkog muzeja, išli su u Escapeart gdje su jačali svoje logičko – kombinatorne sposobnosti rješavajući zagonetke u sobama. Na terensku nastavu je išlo 16 učenika.

Nakon provedenih aktivnosti očekuje nas i izrada izvješća te diseminacija rezultata na Školskom stručnom vijeću kako bi podijelili iskustva i primjer dobre prakse. Zahvaljujem svim kolegama i učenicima na sudjelovanju te ugodnoj i uspješnoj suradnji.

voditeljica projekta: Marina Kaselj

Skip to content